نمایش دادن همه 5 نتیجه

طبق خودرو قطعه ای فلزی است که در دو سر دارای بوشهای محوری است که از یک سو به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگر به شاسی خودرو متصل می گردد و نقش اتصال شاسی به قطعات سیستم تعلیق را بر عهده دارد.

کاربرد طبق خودرو

سیستم تعلیق یا Suspension از سیبک، فنر‌ها، کمک فنرها و…تشکیل‌شده و اصلی‌ترین وظیفه آن کاهش ضربات وارده به اتاق در اثر حرکت بر روی سطوح است. سطح مسیر هرچقدر هم که صاف باشد، ضرباتی را وارد می‌کند که اگر توسط سیستم تعلیق کنترل نشود می‌تواند به‌سرعت به اتاق و شاسی و بدنه آسیب وارد کند.
طبق در حقیقت اتصال بین این دو عضو است. قطعه فلزی که دو سر آن با بوش محوری به سر سیستم تعلیق و شاسی پیچ می‌شود.

خودروها چند طبق دارند؟

خودروسازان مختلف بسته به سیستم تعلیق و محل محور محرک (جلو یا عقب) می‌توانند تعداد استفاده از طبق را به حداقل یا حداکثر برسانند. در بعضی خودروها به‌واسطه استفاده از سیستم تعلیق هوشمند، دیگر نیازی به استفاده از این قطعه نیست و در بعضی دیگر به دلیل استفاده از یک نوع سیستم تعلیق دیگر استفاده از طبق در محورهای جلو و عقب لازم است. در خودروهای امروزی با توجه به گسترش استفاده از سیستم فنر و کمک‌فنر یکپارچه، استفاده از طبق بالا چندان لزومی ندارد و اکثر خودروها تنها طبق پایین دارند.

علائم خراب شدن طبق خودرو

خراب شدن این قطعه در خودرو به معنای کاهش کنترل ماشین و سختی رانندگی با آن است. این اتفاق می‌تواند آسیب زیادی به شاسی وارد کند. بنابراین لازم است با نشانه‌ها و علائم خرابی طبق آشنا بوده تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان مشکل را تشخیص دهید. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • شنیدن صدای تق‌تق یا جیرجیر هنگام عبور از دست‌اندازهای جاده
  • شنیدن صدای کلیک و ضربه محکم در زمان چرخش چرخ‌ها، توقف و یا چرخاندن فرمان
  • احساس لرزش در فرمان ماشین به خصوص در سرعت‌های بالا
  • انحراف شدید زوایای کمبر و کستر چرخ‌ها و عدم هم‌راستایی آن‌ها
  • کج شدن
  • پارگی یا لهیدگی بوش‌ها
  • در برخی موارد پارگی گردگیر سیبک و یا ایراد در ساختار آن

قیمت و خرید طبق در یدکیاتو

با توجه به اهمیت این قطعه در ساختار جلوبندی خودرو، سایت یدکیاتو خرید این قطعه را مانند انواع دیگر محصولات به سادگی و با قیمتی مناسب، امکان پذیر کرده است. بنابراین می توانید با مراجعه به این سایت خرید خود را نهایی کنید.